Zaanse Gondel

Nick van Straalen en Timo Kruk zitten op het Hout en Meubileringencollege in Amsterdam. Het is een zeer berde opleiding waar men zich ook kan specialiseren in scheeps/jachtbouw. Voor de specialisatie hebben wij gekozen voor scheeps/jachtbouw met een bewuste keuze. Wij gaan iets unieks bouwen! Timo heeft voor het begin van het schooljaar een advertentie op Facebook gezet met de vraag of iemand een schip op maat gemaakt wilde hebben. Toen reageerde Gert Schouten (voorzitter van het Monet Atelier Zaandam) heel enthousiast dat er misschien een mogelijkheid was om een schip te bouwen voor het museum met als replica van een schilderij wat Monet heeft geschilderd. Dat sprak ons zeer aan en zo hebben wij besloten om een Zaanse Gondel te bouwen. Het schilderij wat wij gekozen hebben is geschilderd in 1871 op de Zaan waar hij de Zaanse Gondel heeft geschilderd

Het leuke van dit schip is dat er op dit moment nog maar één erkende Zaanse Gondel in Nederland is. Die ligt in het openlucht museum Arnhem. Daar zijn wij een paar keer heen gereden om het schip op te meten en 3D in te scannen aangezien er geen bouwtekeningen bestaan van een schip uit 1860. Aan de hand van die metingen hebben wij nieuwe lijnplannen en spantentekeningen kunnen maken in de computer en met de hand uitgeslagen. Dus wij hebben nieuwe bouwtekeningen gemaakt en het schip iets mooier laten stroken (mooiere ronding in de romp). Wij zijn nu klaar met het ontwerpen voor het schip en gaan ons nu concentreren op de voorbereiding van de bouw.

Voor de bouw hebben wij anderhalf jaar de tijd (twee schooljaren) waarvan er 30 echte bouwweken zijn. In die weken gaat het heel snel omdat dan alle voorbereidingen in elkaar vallen. Voor de bouw worden er nieuwe en oude technieken gebruikt. Wij gaan bijvoorbeeld de houten romp van het schip op ouderwetse traditionele manier branden. Dat is een techniek die vroeger veel gebruikt werd om de houten rompplanken te buigen in de vorm van de boot.

De nieuwe techniek die gebruikt gaat worden is het computergestuurd hulpspanten vrezen. Dat zijn de ribben van het schip die uit een plaat MDF gefreesd worden en zo een mal maken van het schip. Als dat eenmaal staat kunnen wij de huidplanken over de mallen trekken en zo de vorm van de boot creëren.

De Hulpspanten zorgen ervoor dat er op een stabiele en zuivere manier gewerkt kan worden. Het scheelt veel tijd en de kans op fouten is vele malen kleiner.

Het schip wordt 5 Meter lang en bijna 1,70 Meter breed. Hij wordt volledig van massief eiken. Hij krijgt twee zwaarden en een roer met een grote mast en zeilen. Voor op de punt steekt een Kluiverhals stok uit met een extra Kluiver zeil.